Catatan Popular

Rabu, 26 Januari 2011

Perkakasan Rangkaian

Perkakasan rangkaian terdiri daripada komputer, peralatan, kad rangkaian dan lain-lain perkakasan yang diperlukan untuk membolehkan komunikasi dan pemprosesan data.
contoh rangkaian


ROUTER
Router ialah satu peralatan yang bertindak sebagai bridges atau switch tetapi menyediakan/ memberi banyak fungsi.  Dalam membawa data diantara sagment rangkaian yang berbeza, router memeriksa pengepala paket untuk menyelesaikan bahagian yang bagus untuk paket berjalan.satu router dikenali oleh semua bahagian sagment pada rangkaian dengan mengakses maklumat yang disimpan pada “ routing table”. Router membolehkan semua pengguna pada rangkaian untuk berkongsi satu sambungan pada internet atau WAN.
Biasanya router digunakan untuk:- 
·         Menghantar paket secara terus pada destinasi komputer pada rangkian yang lain atau  segment.  Router menggunakan alamat paket yang lebih jelas berbanding dengan bridges. Sebagai contohnya untuk memutuskan router atau client yang mana seharusnya menerima setiap paket yang seterusnya. Router memastikan perjalan paket atau bahagian yang paling efisyen ke destinasinya.  Jika sambungan  diantara dua router gagal, data yang dihantar router akan memutuskan router yang bergilir-bergilir untuk memastikan trafik bergerak.
·         mengurangkan tekanan pada rangkaian router baca alamat paket rangkaian sahaja dan beri maklumat sahaja jika alamat  alamat rangkaian diketahui. Maka mereka tidak menghantar data yang  “computed”. Kelebihan menghantar data menerusi router mengurangkan jumlah trafik dintara rangkaian dan membolehkan router digunkan untuk menyambung  lebih efisyen berbanding dengan bridges.

GATEWAYS

Gateways memutuskan komunikasi diantara arkitektur rangkaian yang berbeza. Gateways mengambil data dari satu rangkaian dan mempaketkan semula, maka setiap rangkaian boleh memahami data rangkaian yang lain

Gateways boleh dikatakan senbagi pentafsir. Sebagai contohnya, jika dua kumpulan pengguna boleh bercakap secara fizikal dianatara satu sama lain tetapi bercakap bahasa yang berbeza.  Mereka memerlukan satu pentafsir komunikasi.. pada kebiasanya 2 rangkaian boleh mempunyai sambungan fizikal tetapi memerlukan Gateways untuk menterjemahkan rangkaian komunikasi . 
Kita menyambung gateways untuk 2 sistem tidak memerlukan
1.      Arkitektur yang sama.
2.      Mengsetkan peraturan dan undang-undang komunikasi.
3.      Struktur mengformat data.

REMOTE ACCESS CONNECTIVITY TYPE 

Windows 2000 membolehkan pengguna disambungkan pada rangkaian dari lokasi remote menerusi pelbagai jenis perkakasan (hardware) seperti modems.  Modem membolehkan komputer berkomunikasi menerusi talian telefon. Sambungan pelayan remote access kepada remote access server dimana bertindak sebagai router atau gateways untuk pelayan kepada rangkaian remote. Talian telefon biasanya memberikan sambnugan fizikal dianatar penggguna dan server.
Dua jenis remote access connectivity dalam windows 2000 adalah dial-up remote access dan virtual Private network.(VPN)

DIAL-UP REMOTE ACCESS
Pelayan windows 2000 menyedikan dial-up remote access kepada pengguna dimana memanggil korperate intranets.Dial-up equipment di masukkanpada pelayan remote access dipelarikan pada windows 2000 untuk menjawab sambungan masuk yang diminta dari rangkaian pelayan dial-up . Dial-up “equipment”akan dikesan oleh identity pemnaggil dan memindahkan data diantara pelayan dial-up networkingdan corporate intrane

VIRTUAL PRIVATE NETWOTK
Rangkaian virtual private network merupakan teknologi inskripsi untuk menyediakan kawalan dan kemudahan yang lain yang terdapat di rangkaian persendirian.

TOKEN RING CARD
Kad rangkaian token ring kelihatan lebih kurang sama dengan Ethernet kad. Satu perbezaan yang kelihatan pada jenis sambungan adalah pada penghujung kad.  Secara umumnya Token ring kad mempunyai sebanyak 9 pin DIN, jenis sambungan yang dikepilkan pada kad token ring adalah pada bahagian kabel rangkaian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan